Geschiedenis

Het Bimota motorfiets verhaal begint in 1972 wanneer drie Italianen besluiten dat ze de rij-eigenschappen van de eerste vier-cilinder motoren die geïntroduceerd werden door de Japanners sterk kunnen verbeteren. Deze heren gebruikten de eerste twee letters van hun namen, respectievelijk Bianchi, Morri en Tamburini, en zo ontstond de naam Bimota. De eerste machine die uit handen kwam van Bimota was gebouwd op basis van een Honda CB750 Four, genaamd de HB1 (H voor Honda, B voor Bimota en de 1 staat voor het eerste model met een Honda motorblok). Deze motorfiets kreeg direct internationaal erkenning als de best sturende motorfiets ooit gebouwd tot dat moment. Slimme technische oplossingen, goed lettend op het gewicht en geen concessies doen aan het hoge eisenpakket wat betreft de rij-eigenschappen deden Bimota de naam geven van hét merk waarop je moest rijden als je het ultieme scheermes wilde kopen.

Bimota groeide naar een personeelsbestand van zo'n zestig toegewijde krachten met elk een specifieke taak en een specialisatie binnen die taak. Elke motorfiets die de Italiaanse fabriek verliet was dan ook geheel opgebouwd met de hand. Bijvoorbeeld, de framebuizen werden met de hand gezet en bewerkt waarna een lasser de framebuizen met de hand lastte. Vervolgens werd deze door een volgende werknemer afgewerkt en daarna uitgebreid getest en bekeken om er zeker van te zijn een hoogwaardig produkt af te leveren. En dat is dan nog maar één deel van de machine! Elk onderdeel van de Bimota kreeg dezelfde hoogwaardige behandeling tot en met de eindassemblage aan toe. Deze bijzondere aandacht voor de kwaliteit maakte ook toen Bimota tot een uniek en betrouwbaar merk. "The place to be" om al dat moois te gebruiken is natuurlijk op de baan. Bimota nam het in de beginjaren dan ook op tegen voornamelijk Japanse merken en won keer op keer. Met een Bimota werden 44 Grand Prix gewonnen en kwalificeerde men zich in totaal 95 wedstrijden. Bimota won ook de "World 350 Grand Prix Championship" in 1980. Later, in 1987 won men de World TT-F1 Championship, welke later omgedoopt zou worden naar "World Superbike Championship", met de YB4, bestuurd door Virginio Ferrari. Het jaar 2000 markeerde Bimota's terugkeer naar de wereldkampioenschappen met de Bimota SB8R in de Superbike klasse. Dit team werd toen gemanaged door dezelfde Virginio Ferrari, maar nu met de Australische coureur Anthony Gobert aan de hendels.

De Bimota DB2 FE is the 'Final Edition' van de erg geliefde Bimota DB2 serie waarbij gebruik werd gemaakt van het 900SS Ducati blok. De Bimota's zijn altijd zeer herkenbaar geweest. De Bimota DB2 is volgens 'kenners' wat de 900SS had moeten worden.

THE BIMOTA "MANTRA"
De Bimota Mantra is het eerste Bimota model dat moest beantwoorden aan de vraag naar een ander marktsegment dan de supersport motoren. De Bimota "Mantra" onderscheid zich door zijn inventieve en persoonlijk design, welke tot stand kwam met de Franse designer Sacha Lakic. De sinusvormige en futuristische vorm tezamen met de kleurschakering onderscheidt deze motorfiets op veel fronten van anderen. De Bimota Mantra staat voor wat je ervan verwachten mag, namelijk erg goede stabiliteit, goede stuureigenschappen en uitstekende remmen.

THE BIMOTA YB11 SUPERLEGGERA
Dit model is de ultieme versie van de welbekende Bimota YB8. Deze motor is ontworpen om de laatste veringstechnieken en design stijlen te combineren en te integreren op de YB8. Als zwaar kloppend hart heeft men gekozen voor de Yamaha YZF 1000 welke naar Bimota maatstaven uitstekend presteert in alle toerengebieden. De YB11 is uitgerust met een nieuwe voorvork, gemaakt door Paioli.

THE BIMOTA SB6
Mooi, dynamisch en opwindend; deze woordkeuze gebruikte Bimota met het verschijnen van de SB6. Het is een 'levende' motor, gemaakt om de vreugde van het rijden te intensiveren. Exclusieve styling, innovatieve technologie, samen goed voor slechts 190 kilo en met een wielbasis van 1390 mm een lekker bestuurbaar dier. Prima vermogen en acceleratie, sterke en progressieve remmen; de Bimota SB6 is gebouwd om zich te meten met de top in de supersport klasse. Goed voor meer dan 1000 verkochte motorfietsen wereldwijd is dit het meest succesvolle model geweest in de geschiedenis van Bimota.

THE BIMOTA SB8R
Dit model is ook een echt supersport kanon. Als bron van agressie is dit type uitgerust met de twin TL 1000 R om zijn hoge koppel en vermogen.

Bimota; de eindstatus

Rimini, 19 november 2002, Italië. De veiling in Rimini om de verkoop te voltooien van het merk Bimota, een fabriek opgericht in 1972 door Valerio Bianchi, Giuseppe Morri and by Massimo Tamburini, eindigde vandaag. Een team van participanten, onder de naam Alternativa Moto Srl, gecoördineerd door Managing Director Mr. Giuseppe Della Pietra, aquiseerden het merk Bimota Motor SpA en al haar bezittingen. Het motorfietsenbedrijf ging failliet in maart 2001. Lorenzo Cavalieri Ducati, een historische naam uit de Italiaanse motorfietswereld, is de hoofdaandeelhouder van Alternativa Moto Srl. Alternativa Moto’s doel is om het historische merk opnieuw de allure van weleer in te blazen. Een echte motorfietslijn met een beperkte oplage van hoog gestandaardiseerde en gekwalificeerde motorfietsen en een voortdurend innovatief karakter.

In meer dan 25 jaar van het bestaan heeft Bimota 11.000 motoren geproduceerd waarvan 90% naar het buitenland gingen. Heden ten dagen is er nog steeds een hechte groep Bimota liefhebbers

 

 
Ontwerp en realisatie: Jeanmedia